Organizația Mondială a Sănătății (OMS, sau WHO în engleză) a numit stresul pandemia de sănătate a secolului 21, estimând că va provoca daune de peste $300 miliarde pe an companiilor americane. În România, conform unui studiu Daedalus Millward Brown, peste 64% din populația țării spune că este stresată. Acest număr este peste media din regiune, de 60.5%.

Cu toții ne stresăm din când în când din varii motive și situații care ne sunt sau nu sub control, iar unii dintre noi reușesc să combată stresul mai eficient și mai ușor decât alții. De ce? Un factor foarte important este componentă subiectivă a stresului. Dacă pentru o persoană anumite cerințe sunt ușor de digerat, obligațiile i se par mai mult provocări ușor de atins decât impedimente, o alta poate resimți aceleași situații ca fiind o îngreunare emoțională mult prea dificilă de stăpânit.

Stresul este un fenomen psihosocial incredibil de complex care nu trebuie ignorat și lăsat să-și facă de cap. Această tensiune psihică poate să apară din anumite cerințe și nevoi – cum ar fi un volum mare de muncă la școală sau birou, schimbări semnificative în viață sau evenimente traumatice, printre altele.

Intensitatea, cât și reprezentarea stresului, pot fi percepute diferit de la caz la caz, de aceea este important să recunoaștem manifestațiile acestor factori de stres care ne afectează viața!

1. Ești bolnav/răcit constant și parcă nu te mai faci bine

Ești bolnav sau răcit constant și parcă nu te mai faci bine

Parcă în fiecare săptămână te jenează ceva în gât, poate ai puțină febră, dar știi sigur că tușești și strănuți întruna. În loc să dai vina pe colegul de muncă pe care l-ai văzut că a strănutat fix lângă tine, mai bine te gândești ce impact puternic are volumul de muncă asupra corpului tău.

Când suntem sub o presiune enormă, corpul nostru secretă un așa zis hormon al stresului numit cortizol. Acesta ne ajută pe termen scurt, spune Richard Colgan, doctor și profesor la University of Maryland School of Medicine, autor al cărții „Advice to the Healer”. Dar dacă suntem stresați în continuu, acest hormon nu mai este așa de util.

Cortizolul, deși ajută la combaterea stresului și anxietății, când sunt probleme legate de secreția acestuia, ne face să devenim mai susceptibili răcelilor și îmbolnăvirii, explică Colgan.

2. Ai probleme să te concentrezi și simți lipsa energiei

Ai probleme să te concentrezi și simți lipsa energiei

Când ești supraîncărcat este foarte greu să te concentrezi la ce ai în față – fie că ești la birou și îți scade productivitatea, sau acasă, unde îți este din ce în ce mai greu să te detașezi și să te angajezi în activități distractive și relaxante. Diverse studii au arătat că stresul pe termen lung stimulează creșterea de proteine care pot cauza boala Alzheimer. Aici intervine și lipsa de energie care te poate demotiva să faci activitățile care îți plac.

3. Ai dureri de cap care nu mai dispar

Ai dureri de cap care nu mai dispar

“Boala stresului” vine la grămadă cu mai multe simptome agasante printre care și durerile de cap sau migrenele. Acestea sunt reacții fizice/fiziologice la stres și pot deveni cronice dacă nu se conștientizează problema existentă – cea a stresului care macină mintea și corpul în fiecare zi.

4. Ești foarte ușor iritabil

Ești foarte ușor iritabil

Dacă simți că te enervezi din orice, te simți mai sensibil decât de obicei, iar aceste stări persistă pe o durată lungă de timp, pot apărea consecințe nefaste. Lucie Hemmen, psiholog în Santa Cruz, CA, ne vorbește despre cum, atunci când suntem foarte stresați, partea primitivă a creierului nostru preia controlul asupra situației și anticipează rezultate nefericite care au un efect negativ profund. De aceea ne deranjează foarte tare faptul că a intrat cineva în noi în timp ce urcam scările de la metrou și, cumva, purtăm o supărare mai personală decât în mod normal.

5. Îți ascunzi problemele în alcool

Îți ascunzi problemele în alcool

După o zi epuizantă, vrei să ajungi acasă, să bei o bere și să te uiți la un serial sau să te joci ceva pe consolă sau calculator. Nu e nimic greșit cu faptul că vrei să bei o bere sau două spre sfârșitul zilei, dar problema intervine atunci când trebuie să bei alcool ca să poți să te relaxezi. Sunt șanse foarte mari ca ziua următoare să te trezești cu un nivel de stres mai mare.

Sunt mai multe tipuri de stres și, în anumite situații, stresul chiar poate să te motiveze să te pregătești și să performezi mai bine pentru un test foarte important sau un interviu la un nou loc de muncă.

Stresul poate să-ți salveze și viața. Ca răspuns la un pericol iminent, se activează instinctul de fight or flight (luptă sau fugi) – pulsul se mărește, respiri mai repede, creierul folosește mai mult oxigen, iar reacțiile sunt mai rapide. Acestea sunt funcții destinate supraviețuirii speciei umane.

Sunt și moduri prin care poți să gestionezi stresul astfel încât să nu-ți conducă viața:

  • Recunoaște simptomele stresului și acționează punctual (abuz de alcool sau alte substanțe, iritabilitate, lipsă de energie etc.)
  • Fă sport regulat – chiar și 30 de minute de mers pe jos în fiecare zi te pot ajuta!
  • Încearcă să vorbești despre lucrurile prin care treci cu persoane apropiate-un suport emoțional îți poate reduce stresul.
  • Dacă simți că nu e suficient să vorbești cu cineva apropiat, poți să încerci câteva ședințe de psihoterapie sau mindfullness.

Articol redactat de , .

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.