Este normal să te simți rănit, vulnerabil sau furios după pierderea locului de muncă. Partea bună e că, în ciuda stresului provocat de situația neplăcută în care te afli, sunt multe lucruri pe care le poți face pentru a trece peste aceasta. Încearcă să ai mai multă grijă de tine, să vorbești cu cei apropiați, să te gândești că această perioadă este o oportunitate de a reflecta asupra viitorului.

Studiile arată că depresia și pierderea încrederii în sine afectează sănătatea și stabilitatea emoțională, interferând cu găsirea unui nou loc de muncă. Aceste evenimente au dus la o înlănțuire de probleme și dezavantaje care au redus șansele de viață ale persoanelor vulnerabile.  

Este recomandat să consulți un terapeut. Acesta îți poate sugera metode de gestionare a stresului sau un tratament care să te ajute să treci peste această perioadă. 

Efectul asupra stării tale emoționale

Stresul poate avea un efect asupra starii emotionale

Există un anumit ciclu prin care trec majoritatea oamenilor-negare, furie, frustrare și, în final, acceptare. Chiar dacă știai că este posibil să îți pierzi locul de muncă, aflarea veștii te-a șocat. O să ai nevoie de timp să asimilezi informația. Probabil te simți furios pe tine, pe angajator sau chiar pe cei dragi. Asemenea sentimente sunt normale într-o situație neplăcută.

Pierderea slujbei nu este o rușine

Pierderea slujbei nu este o rusine

Nu-i subestima pe cei apropiați, ei te pot înțelege. Spune-le de concediere și de felul în care te simți. Nu știi niciodată de unde apar oportunități și, în plus, te vei bucura de sprijinul lor. Cuvintele de încurajare sunt un foarte bun imbold în această perioadă dificilă.  

O altă persoană care te poate ajuta este terapeutul. Acesta poate să fie cel mai bun aliat în procesul de vindecare și, pe viitor, de prevenire a unei eventuale depresii provocate de stres.

Odată ce ajungi la un echilibru emoțional este timpul să mergi mai departe. În primul rând trebuie să îți răspunzi unor întrebări. Vrei să lucrezi în același domeniu? Este posibilă schimbarea carierei? Poate e timpul să dobândești noi abilități pentru a face posibil acest lucru. Acordă-ți timp pentru a face schimbări. Încearcă o altă carieră sau un alt domeniu, învață lucruri noi sau perfecționează ceea ce deja știi să faci.

Apelează la ajutor specializat

Apeleaza la ajutor specialiat cand te lupti cu stresul

Este normal să te simți speriat, anxios sau depresiv – o perioadă scurtă. Dacă, în schimb, te simți foarte abătut iar starea ta nu se îmbunătățește în timp, sau dacă te simți obosit și nervos tot timpul, mergi la specialist terapeut. Șomajul poate duce la probleme în familie, dar toate acestea pot fi prevenite dacă acționezi din timp și recurgi la ajutor profesional.

Astfel, specialistul va pune accentul pe situația actuală, pentru a stabili un acord între trăirile interioare și acțiunile tale. Psihoterapia, în combinație cu tratamentul prescris te va ajuta să îți menții sau să îți recapeți starea de sănătate mintală.

Articol redactat de Mihai Bran, Medic Psihiatru si Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.