Terapia este un mister pentru mulți – și nu este nimic greșit cu asta. Când te gândești la cum decurg ședințele începi să-ți faci griji că nu o să ai despre ce să vorbești sau că nu poți să fii sincer cu terapeutul din fața ta.  

Desigur, cea mai mare întrebare, la care îți poți răspunde doar singur, este – cum știi că începi să te simți mai bine?

Dar asta se întâmplă, de obicei, când ieși din zonă ta de confort și încerci lucruri noi.

Mai jos, avem câteva sfaturi pentru cei care vor să meargă la terapie dar nu sunt încă siguri că e metoda potrivită pentru a scăpa de depresie, anxietate sau alte probleme psihologice.

1. Nu te grăbi

Elementul relational in terapie este crucial

Când îți cauți terapeutul potrivit pentru tine, nu te opri la primul care îți iese în cale. Greșeala pe care o fac majoritatea persoanelor este că se grăbesc să găsească răspunsuri la întrebări care necesită timp – în unele cazuri putem vorbi chiar și de ani.  

Trebuie să te interesezi pe ce tip de terapie s-a specializat terapeutul la care vrei să mergi și, pe urmă, să te informezi dacă terapia respectivă te interesează sau nu. E perfect normal să testezi mai mulți terapeuți până când te oprești la unul.

Nu uită, elementul relațional este crucial în procesul de vindecare și dacă nu te simți confortabil cu persoana cu care vorbești, nu o să vezi nici un rezultat.  

De regulă, încearcă să te duci la 2 chiar 3 ședințe ca să fii sigur că ai nevoie de o schimbare.

2.  Terapia înseamnă colaborare

Terapia inseamna colaborare

Relația cu terapeutul este importantă și trebuie cultivată. Trebuie să-ți exprimi opiniile fără frică de a fi judecat sau criticat-nu există întrebări greșite în terapie.  

Pacientul are sarcina de a-și îndeplini temele pentru acasă, la timp, și de a păstra programul stabilit pentru ședințe, dar dacă există comunicare, există și înțelegere – la finalul zilei, suntem cu toții oameni, cu probleme variate și schimbări de planuri. La un moment dat, se va întâmplă să nu ai timp pentru tema de acasă, sau să nu poți ajunge la ședința stabilită.

Nu-ți fie frică să-i spui terapeutului tău nu, sau să ai o discuție în contradictoriu. Cum ai putea să ajungi la un rezultat dacă nu privești problema din toate perspectivele, chiar și din acelea care nu-ți convin?

3. Poți să comunici ce vrei, cum vrei

In terapie, poti sa comunici ce vrei, cand vrei

Sunt persoane care se auto-cenzurează în timpul terapiei din frica de a fi judecați sau de a fi considerați persoane nepoliticoase. Dar, pentru a face progres în procesul de vindecare, terapeuții recomandă ca pacienții să vorbească după bunul lor plac.

Când vorbești liber, începi să sari de la subiect la subiect, creând în urma temelor alese câte un pod logic. Fiecare pod logic are, după natura lui, ceva semnificativ la bază care te-a făcut să te gândești la noul subiect. Sunt momente când nu o să știi de ce ai sărit la altă temă – ai putea să consideri ca ți-a sărit ideea în cap, dar terapeutul poate să te ajute să faci o conexiune între cele 2 subiecte.

O discuție care are ca temă stresul de la birou poate să-ți aducă în prim plan o amintire din copilărie. Sau o relatare a unei interacțiuni negative din familie poate să te facă să vorbești despre stresul de la muncă.

Trebuie discutat chiar și momentul în care consideri ca ai jignit sau frustrat terapeutul pentru că în felul acesta aduci în vedere anumite probleme ascunse cu care nu ești confortabil să le discuți cu prietenii sau familia.

Să fi un pacient bun nu înseamnă să te comporți în cel mai politicos mod. Trebuie să fi autentic, și să nu filtrezi gândurile pe care le consideri supărătoare pentru specialist.

4. Bucură-te de procesul terapeutic

Bucura-te de procesul terapeutic

Dacă vii la terapeut cu inima grea și de abia aștepți să se termine ședința, nu ai rezolvat nimic. În terapie, tu vei fi subiectul, lucru ce poate crea anumite anxietăți având în vedere ca veți vorbi, în principiu, despre tine sau lucruri conexe.  

Terapia poate să fie un proces de transformare complex care îți va îmbunătăți calitatea vieții.  

Articol redactat de Mihai Bran, Medic Psihiatru si Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.