Indiferent că stresul este cauzat de traficul de la orele de vârf, de volumul mare de lucru, de clienții dificili sau de știrile neplăcute, cu toții îl experimentăm cel puțin o dată pe zi. Problema apare acolo unde nu este controlat sub nici o formă. În felul acesta ne afectează productivitatea și sănătatea.

Tocmai de aceea, un jurnal al momentelor stresante poate fi de folos. El ne ajută să înțelegem mai bine cauzele stresului și, de asemenea, ne oferă o introspecție în ceea ce privește modul în care reacționăm la stres. În felul acesta înregistrezi momente asupra cărora poți să revii pentru a le analiza.

Astfel, jurnalul te ajută să înțelegi cauzele stresului resimțit în anumite momente, nivelul de presiune la care funcționezi cel mai bine și felul în care ai putea gestiona stresul.

Cum folosești jurnalul?

Cum folosesti jurnalul ca sa tii stresul sub control

Un jurnal al momentelor stresante nu este foarte diferit de un jurnal normal. Poate avea orice format, important este să-ți fie ușor de folosit și completat. Spre deosebire de un jurnal normal, unde de obicei se scrie la sfârșitul zile, într-un jurnal de stres este indicat să scrii mai des, dacă este cazul chiar de mai multe ori pe durata unei zile.

Este foarte important să completezi jurnalul în mod constant. Pentru fiecare moment de stres adăugat în jurnal notează: data și ora (de vreme ce vei introduce mai multe situații pe durata unei zile, pentru rezultate optime este bine să evidențiem și ora, astfel încât să putem separa stresul generat de o zi de lucru normală, de alte surse externe), evenimentul în sine, felul în care te simți, gradul de eficiență cu care lucrezi în acel moment, ce a provocat momentul stresant. Poți nota și simptomele pe care le ai (de exemplu, furie, dureri de cap, puls mărit, palme transpirate etc.), cum îți propui să gestionezi situația.

Analiza datelor

Analizeaza-ti perioadele stresante

În primul rând, vezi care sunt factorii de stres care se repetă și care au fost cei care ți-au cauzat cele mai multe neplăceri. Pasul următor presupune observarea modalităților în care ai rezolvat problema stresantă.

Apoi, încearcă să găsești modalități de a schimba în bine aceste situații care ți-au provocat un nivel ridicat de stres. Iar, în final, vezi în ce măsură ți-au afectat acești factori de stres dispoziția și eficiența.

După ce ți-ai analizat jurnalul ar trebui să ști care sunt cele mai importante și mai frecvente surse de stres din viața ta. În felul acesta le vei putea gestiona mai bine, pentru că vei ști la ce să te aștepți.

Articol redactat de Mihai Bran, Medic Psihiatru si Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.