Mișcarea și efectul benefic al acesteia în cazul pacienților care suferă de tulburări de dispoziție reprezintă un subiect controversat în rândul cercetătorilor. Mulți specialiști susțin importantă activității fizice și beneficiile acesteia în tratarea episoadelor depresive, în timp ce alți cercetători afirmă că această are doar efect placebo și nu ameliorează cu adevărat starea pacienților.    

Dar, îmbunătățirea stimei de sine este un beneficiu psihologic important al activității fizice făcute într-un mod regulat – iar efortul fizic te ajută mult mai mult de atât. Când faci efort fizic, corpul eliberează substanțe numite endorfine. Aceste endorfine interacționează cu receptorii din creier care educ percepția de durere. Endorfinele declanșează, de asemenea, un sentiment pozitiv în organism, similar cu cel al morfinei. De exemplu, sentimentul care urmează unei alergări sau antrenament este adesea descris ca fiind euforic. Acest sentiment poate fi însoțit de o viziune pozitivă și energizantă asupra vieții.

Cum ne ajută efortul fizic?

Efortul fizic poate sa amelioreze episodul depresiv

Endorfinele acționează ca analgezice, ceea ce înseamnă că diminuează percepția durerii. De asemenea, acționează ca sedative. Acestea sunt fabricate în creier, măduva spinării și multe alte părți ale corpului și sunt eliberate ca răspuns la substanțele chimice din creier numite neurotransmițători. Receptorii neuronilor care se leagă de endorfinele sunt aceiași care leagă unele medicamente dureroase. Totuși, spre deosebire de morfină, activarea acestor receptori de către endorfinele organismului nu duce la dependență.

Când faci efort fizic într-un mod regulat, poți să:

  • Reduci stresul survenit în timpul zilei
  • Îndepărtezi stările de anxietate și depresie
  • Îți crești stima de sine datorită efectului benefic asupra corpului (slăbești, crești tonusul muscular etc.)
  • Adormi mai repede iar somnul este mai satisfăcător după o oră de activitate sportivă intensă

Înafară de avantajele asupra sănătății mintale, faptul că faci efort fizic îți mai aduce și următoarele beneficii:

  • Îți întărește musculatura inimii
  • Nivelul de energie crește
  • Reduce tensiunea arterială
  • Îmbunătățește tonusul și forța musculară
  • Întărește și construiește structura osoasă
  • Ajută la eliminarea grăsimii
  • Te face să arăți bine și sănătos.

Activitățile sportive recomandate

Activitatile fizice recomandate pentru a ameliora episodul depresiv

Suportul emoțional este important în procesul de vindecare. De aceea, următoarele activități sunt recomandate de către psihoterapeuți – cu ajutorul acestora, o persoană poate ajunge să-și construiască relații noi de prietenie și să regăsească sentimentele calde și îmbucurătoare care vin o dată cu intrarea într-o comunitate nouă.

  • Ciclism
  • Baschet
  • Fotbal
  • Sky
  • Snowboarding
  • Dans
  • Grădinărit
  • Jogging
  • Aerobic
  • Tenis
  • Înot
  • Yoga

…și altele.

Ca efectul efortului fizică să fie oportun, încearcă să faci o activitate (sau mai multe, depinde de tonusul și nivelul de energie) cel puțin 20-30 de minute, de 3 ori pe săptămână. Nu te îngrijora dacă nu poți să petreci mult timp alergând sau la înot. Orice pas înseamnă un progres, chiar dacă acum ai stat doar 10 minute, data viitoare poate stai mai mult, și așa mai departe.

Articol redactat de Mihai Bran, Medic Psihiatru si Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.