Noi cercetări în domeniu arată că tulburările de somn la tinerii adulți sunt indicatori ale ideii suicidare. Cercetători din cadrul Stanford University School of Medicine, California, au făcut un studiu pe scală largă care a observat faptul că insomnia și coșmarurile auto-raportate sunt semne ale ideației suicidare.

“Cum ne simțim a două zi, atât cât și bunăstarea noastră, sunt influențate direct de către somn,” spune Rebecca Bernert, Phd. “Credem că o calitate proastă a somnului poate eșua în a ne oferi o ușurare emoțională în timpul unei perioade de suferință. Somnul are un impact asupra modului în care noi ne reglementăm starea de spirit-acesta, prin urmare, poate să reducă șansele de a avea un comportament suicidar,” explică Rebecca.

O echipă de cercetători a ținut sub observație aproape 5,000 de tineri adulți cu vârstă între 18 și 23 de ani, incluzând un număr de 50 de participanți cu un istoric de tentative de suicid sau o recentă ideație suicidară. Studiul a fost publicat pe 28 iunie 2017, în revista Journal of Clinical Psychiatry.

Legătura dintre coșmaruri și suicid

Legatura dintre cosmaruri si suicid

Sinuciderea este cea de-a doua cauză majoră de deces la nivel mondial pentru adulți între 24 și 44 de ani. În 2016, peste 40,000 de americani au decis să se sinucidă, iar cei care au coșmaruri, conform unui alt studiu, sunt de două ori mai susceptibili de a prezenta comportament suicidar, față de restul populației care visează liniștit.

Studiul s-a axat, în principal, pe acei indivizi care au fost diagnosticați cu PTSD (tulburarea de stres post-traumatic). Coșmarurile stau la baza PTSD-ului, afectând aproximativ 90% dintre cei diagnosticați.

91 de participanți au luat parte la studiu și au răspuns la întrebări despre severitatea și frecvența coșmarurilor, dacă au comportament suicidar, insomnii și dacă se simt depresivi. În cazul acestor persoane, coșmarurile se conturează asupra experiențelor traumatice care stau la baza tulburărilor. În cazul veteranilor de război, printre primii care au fost diagnosticați cu PTSD (inițial “shell-shocked”), experiența lor se conturează în jurul războiului în care au luptat.   

Cercetătorii au evaluat și sentimentele de înfrângere, de a fi prins într-o capcană și cel de inutilitate, prin a-i întreba dacă sunt sau nu de acord cu anumite afirmații:

  • Înfrângere – simt ca și cum nu am făcut nimic cu viața mea.
  • A fi prins în capcană – aș vrea să plec de lângă oamenii din viață mea pe care eu îi consider mai puternici decât mine.
  • Inutilitate – Aștept cu nerăbdare, speranța și entuziasm ce poate să-mi aducă viitorul.

Insomnia si cosmarurile

62% dintre participanții care au avut coșmaruri, comparat cu 20% dintre participanții care nu au resimțit această situație, au raportat că au avut comportament și tendințe suicidare sau măcar gânduri.

Coșmarurile pot declanșa sentimentul de înfrângere, iar când persoanele respective nu se pot opri din a se gândi la sursa traumei lor (chiar și în somn) se intră într-un ciclu foarte vicios. De ce? Pentru că sentimentul de înfrângere este asociat și cu celelalte două enumerate mai sus-cel de a fi prins în capcană și sentimentul de inutilitate. Persoanele respective se simt ca și cum nu este scăpare de trauma pe care au suferit-o, că nu pot să o cucerească și își dezvoltă o atitudine foarte pesimistă când vine vorba de viitorul lor.  

În alte cuvinte, se simt ca și cum ar fi captivi și nu găsesc altă metodă de a scăpa din acest ciclu chinuitor decât prin suicid.

Cum și când este bine să acționăm?

Cum actionam impotriva comportamentului suicidar

Nu există niciodată un “prea devreme” sau un “prea târziu” când vine vorba de tratamentul afecțiunilor mintale. La fel, nu există nici “momentul potrivit”, există doar decizia de a începe procesul de vindecare. Coșmarurile te pot influența mai mult decât crezi, iar dacă există un ritm, pot apărea și insomniile.

Când se menționează tratamentul pentru insomnie sau coșmaruri, primul lucru care îi apare în minte pacientului sunt somniferele. De fapt, prima metodă de tratament recomandată de specialist nu implică medicamentele ci terapia cognitiv comportamentală care funcționează ca un program structurat pentru cei care au fost diagnosticați cu insomnie. Acest tip de terapie ajută la identificarea și înlocuirea problemelor și comportamentului care cauzează tulburarea de somn cu obiceiuri care promovează un somn profund. Terapia cognitiv comportamentală ajută pacientul să-și depășească cauzele și problemele care stau la baza tulburărilor de somn.

Procesul terapeutic este necesar pentru îmbunătățirea calității vieții și pentru a avea control asupra insomniei și a coșmarurilor. Fie că vorbim despre online sau offline, ședințele cu un psihoterapeut sunt la fel de eficiente și ameliorează tulburările de somn.

Articol redactat de Mihai Bran, Medic Psihiatru si Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.