Multe persoane experimentează de-a lungul vieții gânduri legate de moarte. Aceste gânduri reflectă mai degrabă faptul că suferința ta emoțională este mai mare decât îi poți face față în acest moment. Poate că ești copleșit de un eșec personal, te simți fără valoare sau poate că ți-ai pierdut speranța. Dar oare sinuciderea nu e de fapt o soluție permanentă pentru niște probleme sau dureri temporare?

Foarte mulți oameni care ajung să încerce să se sinucidă nu-și doresc cu adevărat să moară (dovada o reprezintă mărturiile celor care au recurs la acest gest și au reușit să supraviețuiască). De cele mai multe ori ei își doresc de fapt să pună capăt durerii sau să găsească soluții la problemele cu care se confruntă.

Impulsul suicidar este ceva trecător, chiar dacă în timpul crizei emoționale ai impresia că acesta stare este pentru totdeauna. Poate că ai nevoie de timp să iei o decizie bună pentru tine. De multe ori, pacienții care se adresează unui cabinet de psihiatrie cu această problemă, după ce urmează un tratament ajung să creadă că viață este prețioasă și își manifestă mulțumirea că și-au dat o șansa.

Din cauza unor probleme de viață este posibil ca tu să nu reușești să gândești corect în momentul acesta și vezi doar o fațetă negativă a realității. Este posibil să se fi produs un dezechilibru în creierul tău. Fă un pas înapoi și analizează-te!

A avea gânduri trecătoare de moarte este diferit de a-ți planifica în mod activ sinuciderea. Dacă ești în cea de-a două fază, împărtășește cuiva apropiat intențiile tale și cere ajutor. Riscul este mai mare dacă ai încercat și în trecut să îți iei viață. Cere sprijinul unui psihiatru, a unui psihoterapeut sau apelează la numere pentru intervenție în criză suicidară. Suicidul nu este niciodată soluția potrivită, iar a cere ajutor poate fi ceea ce te poate salva.

Reamintește-ți lucrurile pentru care merită să lupți

gandurile suicidare

Scrie pe o foaie toate acele lucruri pentru care îți dorești să trăiești. Scrie toate lucrurile și persoanele pe care le iubești, care îți plac, care îți aduc mulțumire, satisfacție, toate dorințele și obiectivele tale. Poate că în ultima vreme ai pus aceste lucruri în umbră, însă le poți scoate la lumină.

Promite-ți că nu vei face nimic care să te pună în pericol

ganduri suicidare

Ia acest angajament față de ține. Poți să o faci în scris, dându-i formă unui contract cu propria persoană. Poți alege să faci acest contract în prezența cuiva (a unui psihoterapeut, a unui prieten, rude, etc), astfel angajamentul tău să crească.

Fă distincția între gânduri și acțiuni

lupta cu gandurile suicidare

Gândurile și comportamentele tale sunt două lucruri diferite. Ajută-te să pui distanță între gândurile legate de moarte și acțiunile tale. Folosește-te de rațiune pentru a te îndepărta de gândurile negative!

Evită consumul de alcool sau droguri

Suicid

Consumul acestora îți pot intensifica gândurile și impulsurile suicidare și te pot face să iei decizii pe care să le regreți ulterior. De asemenea, ai în vedere să îți faci casa cât mai sigură pentru tine. Îndepărtează armele, pastilele și oricare alte mijloace care ar putea să conducă la moarte (astfel vei putea preveni luarea unei decizii greșite în timpul unei crize).

Reamintește-ți că nu ești singur

telverde antisuicid

Poți suna oricând la numărul pentru gestionarea crizelor suicidare 0800 801 200 sau crizelor emoționale 116 123.

Articol redactat de Ionela Rosu, Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.