Depresia poate fi abordată psihoterapeutic prin numeroase metode. În principal depresia se poate trata prin terapii de scurtă durată, cum sunt: terapia cognitivă, terapia interpersonală, și terapia comportamentală. În funcție de tipul depresiei și de profilul persoanei cu depresie, se pot recomanda și terapii de orientare psihanalitică, terapii familiale precum și alte tipuri.

Esti depresiv sau e doar o zi proasta?

De ce să mergem la psihoterapie?

Eficacitatea psihoterapiei în depresie este larg recunoscută. Psihoterapia contribuie atât la îmbunătățirea calitătii vieții pacienților cât și la reducerea costurilor totale legate de tratament prin scăderea numărului de episoade.  

Psihoterapia ca singură metodă de tratament reprezintă o strategie importantă, aplicată la un grup relativ mic de pacienți cu depresie usoară și moderată. Ea este o abordare esentială pentru pacienții care nu pot lua medicamente.

Combinarea psihoterapiei cu medicația antidepresivă s-a dovedit a avea rezultate superioare fiecărei abordări luate separat. Psihoterapia augmentează efectul medicației antidepresive și reprezintă un factor care duce la creșterea complianței la tratament.

Psihoterapia nu este doar eficientă în depresie ci poate reduce costurile prin ameliorarea invaliditătii asociate depresiei iar terapia cognitiv-comportamentală a fost cea mai studiată și s-a dovedit a fi cea mai eficientă în depresie. Este o metodă structurată și constă în general din 12-16 ședințe.

Ce nu este psihoterapia?

Ce nu este psihoterapia

Când te duci la psihoterapeut nu trebuie să te aștepți la un proces simplu de vindecare dar nici la o persoană care îți oferă sfaturi. Sfaturi poți să primești de la oricine – internetul este plin de articole.  

Scopul psihoterapiei este să te ajute să-ți dai singur seama care sunt problemele din viața ta și cum să acționezi asupra lor. Numai tu știi care îți sunt prioritățile și unde poți să faci sacrificii menajabile. Terapeutul ajută pacientul să se descopere pe sine, urmând ca acesta să dobândească curajul de a schimba ce nu-i place.  

Terapia aduce o înțelegeră profundă care poate să vina doar de la pacient-dacă cineva îți spune ce să faci, nu o să înțelegi de ce și cum să acționezi în situații similare din viitor. Această experiență personală intensă este la centrul fiecărui proces psihoterapeutic.

Pe scurt, la psihoterapie te duci să înveți cum să te ajuți, nu primești instrucțiuni, un plan de atac specific, pe care, dacă-l urmezi, o să te faci mai bine într-un timp foarte scurt.

Articol redactat de Mihai Bran, Medic Psihiatru si Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.