În unele situații stresul la muncă poate fi normal, dar stresul excesiv îți poate afecta productivitatea, sănătatea fizică și emoțională. Abilitatea ta de a gestiona stresul poate face diferența între succes și eșec. Nu poți deține controlul total în mediul tău de lucru, dar asta nu înseamnă că ești lipsit de putere-chiar și atunci când ești blocat într-o situație dificilă.

Să găsești modalități de a gestiona stresul la muncă nu înseamnă să faci schimbări majore, ci să te concentrezi pe felul în care îți poți prioritiza sarcinile, organiza timpul și gestiona stresul.

Problemele economice au un impact emoțional puternic. Disponibilizările și reducerile salariale sunt tot mai întâlnite la locul de muncă ceea ce au dus la un nivel mai crescut de teamă, nesiguranță și implicit stres.

Emoțiile tale îi pot afecta și pe cei din jur, la fel cum și stresul are un impact destul de puternic asupra calității relațiilor tale interpersonale. Cu cât ești mai bun în gestionarea propriului stres, cu atât îi vei afecta mai puțin pe cei din jur și cu atât mai puțin starea de stres a celorlalți te va afecta pe tine în mod negativ.

Cum îți gestionezi nivelul de stres de la job depinde de tine și este ușor de învățat.

Există o varietate de pași pe care poți să-i faci pentru a reduce stresul de la job. Aceștia includ:

  • să îți asumi responsabilitatea de a îmbunătăți binestarea ta fizică și emoțională
  • să eviți capcanele prin identificarea obiceiurile proaste și atitudinilor negative care îți provoacă stresul pe care-l resimți la muncă
  • să înveți mai bine abilitățile de comunicare pentru a ușura și a îmbunătăți relațiile cu șefii și colegii tăi

Există semnale de alarmă vizibile

exista semnale de alarma vizibile pentru aparitia stresului la locul de munca

Când te simți copleșit la muncă, îți pierzi încrederea și poți deveni foarte ușor irascibil sau retras. Asta te poate face mai puțin productiv și mai puțin eficient la job, iar munca îți va oferi mult mai puține satisfacții. Dacă ignori semnalele de avertizare, poți ajunge să ai probleme mai mari. Interferând cu performanțele de la locul de muncă și satisfacțiile tale, stresul cronic sau intens poate de asemenea, să ducă la probleme de sănătate.

Semne și simptome ale stresului sunt:

  • sentimente de anxietate și irascibilitate
  • depresie și apatie
  • pierderea interesului la job
  • probleme cu somnul, epuizare și probleme de concentrare
  • tensiune musculara sau dureri de cap
  • probleme cu stomacul
  • retragerea din mediul social
  • pierderea apetitului sexual
  • utilizarea alcoolului sau a drogurilor

Ai grijă mai mult de nevoile tale

ca sa scapi de stres, ai grija de nevoile tale

Când stresul interferează cu abilitatea ta de a performa la job, de a gestiona propriul stil de viață sau cu starea ta de sănătate, este timpul să acționezi. Începe prin a acorda o mai mare atenție stării tale de sănătate fizică și emoționala. Când ai grijă de propriile nevoi, devii mai puternic și mai rezistent la stres. Cu cât te simți mai bine, cu atât vei fi mai bine echipat să gestionezi stresul la locul de muncă fără să devii copleșit.

Chiar și lucrurile mărunte îți pot îmbunătăți starea de spirit, îți cresc energia și te fac să te simți ca și cum ai reveni la normal.

Lasă lucrurile să se întâmple treptat și cu cât vei face alegeri mai bune în ceea ce privește stilul tău de viață, cu atât mai repede vei observa o reducere a stresului, atât acasă, cât și la locul de muncă.

Poti să incerci să:

  • faci mișcare, exerciții fizice regulate care să te eliberezi de stres
  • faci alegeri alimentare sănătoase, o alimentație echilibrată te poate ajuta să depășești zilele de muncă stresante
  • bea alcool moderat și evită nicotina
  • dormi suficient și îmbunătățește calitatea somnului

Prioritizează-ți sarcinile

prioritizeaza-ti sarcinile ca sa scapi de stres

Când te organizezi mai bine și-ți prioritizezi sarcinile, poți să-ți reduci stresul de la job.

Când stresul de la serviciu pare să te copleșească, există pași simpli pe care poți să-i faci pentru a recâștiga controlul asupra ta și asupra situației. Abilitatea ta dobândită de a menține un sentiment de auto-control în situațiile de stres va fi deseori bine primită de către colegii tăi, manageri și subordonați, ceea ce poate duce la relații mai bune la locul de muncă.

Iată câteva sugestii pentru a reduce stresul la job și pentru a-ți prioritiza și organiza responsabilitățile:

  • creează-ți un program echilibrat, analizându-ți responsabilitățile și sarcinile zilnice
  • nu te suprasolicita, nu încerca să faci prea multe lucruri într-o singură zi
  • încearcă să pleci mai devreme dimineața, chiar și 10-15 min pot face diferența și te pot ajuta până te acomodezi la birou și să îți începi ziua de lucru
  • planifică-ți pauze regulate, asigurându-te că iei pauze scurte pentru a face o plimbare, pentru a sta și a-ți limpezi mintea
  • prioritizează-ți sarcinile, fă o listă cu sarcinile pe care le ai de făcut și numerotează-le în ordinea importanței
  • împarte proiectele în pași mărunți – dacă un proiect mare pare copleșitor, fă-l pas cu pas
  • poți să delegi responsabilități – nu trebuie să faci totul singur
  • fi dispus să faci compromisuri găsind căi de mijloc astfel încât să se reducă nivelul stresului pentru toată lumea

Articol redactat de Mihai Bran, Medic Psihiatru si Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.