Viață modernă este plină de deadline-uri, frustrări, cerințe și așteptări. Pentru multe persoane, stresul este ceva atât de obișnuit încât a devenit un stil de viață. Stresul nu este întotdeauna dăunător. În doze mici, te poate ajuta să să faci față  cu brio situațiilor în care te afli sub presiune și să te motiveze să dai tot ceea ce ai tu mai bun. Dar când te afli constant pe fugă, mintea și corpul tău au de plătit prețul stilului tău de viață.

Poți să te protejezi recunoscând semnele și simptomele stresului și făcând pași pentru a reduce efectele dăunătoare asupra organismului tău.

Managementul stresului începe prin identificarea surselor stresului în viața ta. Asta nu este la fel de ușor pe cât pare. Sursele tale de stres nu sunt mereu evidente și nu este atât de ușor să depășești gândurile care îți provoacă stresul, sentimentele  și comportamentele. Sigur, probabil știi că mai mereu ești îngrijorat cu deadline-urile pe care le ai, dar poate mai degrabă problema este felul în care îți organizezi tu timpul, decât cerințele actualului job.

Sursele de stres

sursele de stres

Că să identifici adevăratele surse de stres, observă-ți atent obiceiurile, atitudinile și scuzele:

  • Identifici stresul ca fiind temporar și-ți spui “Momentan am un milion de lucruri pe care trebuie să le fac acum” chiar dacă nu îți amintești când ți-ai luat ultima dată o pauză
  • Definești stresul că fiind o parte integrală din munca și viața ta de acasă și mereu te gândești că lucrurile mereu sunt nebunești pe aici sau ca parte a personalității tale  
  • Dai vina pe alte persoane sau pe evenimente exterioare care îți provoacă stresul sau vezi asta ca fiind perfect normal și nimic neobișnuit

Este important să înveți să recunoști când nu mai ai control asupra nivelului de stres la care ai ajuns. Cel mai periculos lucru în legătură cu stresul este cât de ușor se poate lipi de tine. Poți să te obișnuiești cu el, începe să ți se pară chiar normal, nu observi cât de mult te afectează, chiar dacă efectele sunt destul de mari.

Semnele și simptomele de suprasolicitare pot avea aproape orice surse. Stresul afectează mintea, corpul și comportamentul în multe forme și fiecare persoană face față stresului în mod diferit.

Când percepi o amenințare, sistemul tău nervos răspunde prin eliminarea unei avalanșe de hormoni de stres, incluzând adrenalina și cortizolul. Acești hormoni îți pregătesc organismul pentru a acționa în situații de urgență.

Inima ta bate mai tare, mușchii sunt încordați, crește presiunea sângelui, respirația devine mai rapidă. Aceste schimbări fizice cresc rezistența și puterea ta, accelerează timpul de reactivitate și îți sporește concentrarea-pregătindu-te fie să lupți, fie să fugi de pericol.

 

Articol redactat de Mihai Bran, Medic Psihiatru si Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.