Mă numesc Marius și mai bine de un an am simțit că am permanent un nod în gât. Nu mă consider bătrân, dar nici tânăr. Mă îndrept vertiginos spre schimbarea prefixului pentru a treia oară, dar vârsta nu a fost vreodată o problemă pentru mine. Această stare de rău m-a luat prin surprindere într-o dimineață de sâmbătă, timp care în mod normal este desemnat relaxării, și nu m-a mai părăsit pentru o mare bucată de timp.

Aceste stări de anxietate au început să se înrăutățească pentru că încercam să nu le bag în seamă, încercam să le ignor ca și cum nu erau importante și nu îmi afectau viața. Asta, până când au început să-mi limiteze capacitatea de a funcționa normal în viața de zi cu zi.

Cum am scăpat de anxietate?

Începuse să-mi fie frică că nu o să mai fiu niciodată normal. Chiar am citit și câteva cărți despre anxietate și atacuri de panică, dar toate sfaturile mi se păreau mult prea greu de implementat și de atins – mai ales că eram forțat să încerc tot felul de medicamente anti anxietate.

Așa că am răsfoit tot internetul pentru simptome de anxietate și ce stă, de fapt, la baza lor, ca să pot să mă tratez și să țin în frâu această problemă.

1. Nu uita să respiri

Sfaturi pentru cum sa scapi de anxietate

Când simți că da târcoale un atac de panică, este foarte important să nu uiți să respiri într-un mod regulat. Respirația profundă este o tehnică foarte folositoare care activează răspunsul de relaxare al organismului.

2. Acceptă-ți anxietatea

5 sfaturi pentru cum sa scapi de anxietate

Poate părea puțin ciudat la început, dar îți va face bine cu timpul. Anxietatea trebuie percepută ca și cum este un sentiment ca oricare altul. Exact ca o stare de tristețe, melancolie sau bunăstare, aceasta expiră la un moment dat. Reamintindu-ți că anxietatea este o reacție emoțională ca oricare alta și că nu este ceva intolerabil și trimis în tabu, poți să:

  • fii mai pregătit pentru viitoarele atacuri de panică
  • știi la ce grade de intensitate să te aștepți

3. Mintea poate să-ți joace feste

Exista tratament pentru anxietate

Creierul poate exagera simptomele unui atac de panică, dându-ți impresia că ceva mult mai rău este pe cale de a se întâmpla – cum ar fi un infarct. Am observat ca este de ajutor să fii sceptic și să încerci să te gândești că este doar un atac de panică și nu o moarte prematură.

4. Pune-ți la îndoială gândurile

Cum sa scapi de anxietate

Foarte corelat cu sfatul #3, în timpul unui atac de panică, punându-ți la îndoială anxietatea te poate ajuta să te liniștești mai repede pentru că normalizezi situația prin care treci. Pune-ți următoarele întrebări:

  • Ceea ce mi s-ar putea întâmpla este realizabil? Sau este  doar în mintea mea?
  • Care ar fi cea mai supărătoare consecință adusă de atacul meu de panică? Este cumva trivială?
  • Ce aș putea face să mă liniștesc?

5. Poartă un dialog pozitiv cu tine însuți

Trateaza anxietate prin psihoterapia online

De cele mai multe ori, anxietatea produce mult murmur negativ. Dar, dacă te concentrezi pe un rezultat pozitiv, poți observa schimbări enorme în procesul de refacere.

  • În loc de:

Nu-mi vine să cred ce atac de panică puternic o să am. Ce mă fac? Toată lumea se uită la mine? E cel mai rău atac de panică pe care l-am avut vreodată!

  • Poți să încerci:

Înțeleg că este un atac de panică, dar sunt pregătit să trec peste. Știu cum se tratează anxietatea și am mai trecut prin asemenea stări. Trebuie doar să progresez de la experiențele ultimului episod și să mă liniștesc.

Dar nu toți oamenii sunt la fel. Suntem ființe unice care pot avea, sau nu, aceleași simptome de anxietate. Dacă simți că anxietatea te copleșește și sfaturile descrise mai sus nu sunt suficiente, caută ajutor la un specialist.

Cum se poate trata anxietatea  dar și alte probleme pe Atlas.

Articol redactat de , .

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.