Un studiu efectuat în cursul acestui an confirmă teoria specialiștilor conform căreia stresul a devenit deja parte din viața cotidiană a tuturor. Tocmai de aceea, se încearcă identificarea tipurilor de stres, a factorilor stresori și posibile modalități de a combate stresul.

Dr. Karl Albrecht, este un pionier în dezvoltarea strategiilor de reducere a stresului pentru oamenii de afaceri. El a definit, în cartea sa din 1979 “Stresul și managerul”, patru tipuri comune de stres.

Stresul cauzat de lipsa de timp

Stresul cauzat de lipsa de timp

Foarte frecvent stresul apare atunci când ne facem griji cu privire la timp, mai precis de lipsa acestuia. Te îngrijorezi pentru mulțimea de lucruri pe care trebuie să le faci și pentru posibilul eșec. În aceste situații te poți simții ca prins într-o capcană, nefericit sau lipsit de speranță.

Cele mai comune exemple de stres provocat de timp sunt grijile pe care ni le dau deadline-urile sau întârzierile la întâlniri importante.   

Este foarte important să înveți cum să manageriezi acest stres, mai ales dacă vrei să lucrezi productiv într-o organizație. În primul rând, învață abilități de a manageria timpul: folosește liste cu ceea ce ai de făcut sau dacă trebuie să gestionezi mai multe proiecte fă-ți planuri de acțiune.

Apoi, ai grijă să îți acorzi suficient timp pentru lucrurile importante. Aceste priorități sunt în general cele care te vor ajuta să îți atingi obiectivele.   

Stresul anticipativ

Stresul anticipativ

Stresul anticipativ este acel tip de stres pe care îl experimentezi atunci când îți faci griji cu privire la viitor. Uneori acest tip de stres poate fi centrat pe un eveniment care urmează să aibă loc, o eventuală prezentare pe care o vei susține.

Cea mai eficientă tehnică de a combate acest tip de stres este vizualizarea pozitivă, ceea ce înseamnă că îți imaginezi că evenimentul va decurge bine, pornești la drum cu gânduri pozitive.

Cercetările arată că mintea nu poate face diferența, la nivel neurologic, între o situație pe care ai vizualizat-o în mod repetat pozitiv de una care se întâmplă realmente.

În plus, este mai bine să te concentrezi pe ceea ce se întâmplă în prezent, de cât să faci presupoziții pentru viitor. Și foarte important este să înveți să învingi teama de a da greși.  

Stresul situațional

Stresul situational

Stresul situațional apare atunci când te afli într-o împrejurare înfricoșătoare, pe care nu o poți controla. Cel mai concret exemplu este o situație de urgență.

Conflictele, la rândul lor, reprezintă o mare sursă de stres situațional, la fel ca și deciziile importante pe care trebuie să le iei pe moment.   

Stresul de întâlniri

Stresul de intalniri

Acest tip de stres apare atunci când trebuie să interacționezi cu o anume persoană sau cu un grup de persoane, pe care nu îi placi sau pe care îi consideri imprevizibili. Acest tip de stres poate să apară și dacă funcția ta presupune o interacțiune permanentă cu clienți.

Articol redactat de Mihai Bran, Medic Psihiatru si Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.