Marime text: A A A
Print

Cum sa lupti cu gandurile suicidare?

3.67 avg. rating (73% score) - 30 votes

Cum sa lupti cu gandurile suicidare?

Multe persoane experimenteaza de-a lungul vietii ganduri legate de moarte. Aceste ganduri reflecta mai degraba faptul ca suferinta ta emotionala este mai mare decat ii poti face fata in acest moment. Poate ca esti coplesit de un esec personal, te simti fara valoare…sau poate ca ti-ai pierdut speranta. Dar oare sinuciderea nu e de fapt o solutie permanenta pentru niste probleme sau dureri temporare? Sau oare ceea ce simti astazi s-ar putea sa nu mai simti maine? Poate ca tocmai luarea propriei vieti ar putea fi acel lucru care nu mai poate fi reparat. Odata ce ai recurs la acest gest, nu mai e cale de intoarcere. Foarte multi oameni care ajung sa incerce sa se sinucida nu-si doresc cu adevarat sa moara (dovada o reprezinta marturiile celor care au recurs la acest gest si au reusit sa supravietuiasca). De cele mai multe ori ei isi doresc de fapt sa puna capat durerii sau sa gaseasca solutii la problemele cu care se confrunta.

Impulsul suicidar este ceva trecator, chiar daca in timpul crizei emotionale ai impresia ca acesta stare este pentru totdeauna. Poate ca ai nevoie de timp sa iei o decizie buna pentru tine! Asteapta, nu actiona impulsiv! De multe ori, pacientii care se adreseaza unui cabinet de psihiatrie cu aceasta problema, dupa ce urmeaza un tratament ajung sa creada ca viata este pretioasa si isi manifesta multumirea ca si-au dat o sansa. Si tu meriti sansa asta!

Din cauza unor probleme de viata este posibil ca tu sa nu reusesti sa gandesti corect in momentul acesta si vezi doar o fateta negativa a realitatii. Este posibil sa se fi produs un dezechilibru in creierul tau. Fa un pas inapoi si analizeaza-te! Ce se petrece in mintea ta? Vor fi rezolvate problemele tale luandu-ti viata? Fii sincer cu tine!

A avea ganduri trecatoare de moarte este diferit de a-ti planifica in mod activ sinuciderea. Daca esti in cea de-a doua faza, impartaseste cuiva apropiat intentiile tale si cere ajutor imediat! Riscul este mai mare daca ai incercat si in trecut sa iti iei viata. Cere sprijinul unui psihiatru, a unui psihoterapeut sau apeleaza la numere pentru interventie in criza suicidara. Suicidul nu este niciodata solutia potrivita, iar a cere ajutor poate fi ceea ce te poate salva.

Reaminteste-ti lucrurile pentru care merita sa lupti! Scrie pe o foaie toate acele lucruri pentru care iti doresti sa traiesti. Scrie toate lucrurile si persoanele pe care le iubesti, care iti plac, care iti aduc multumire, satisfactie, toate dorintele si obiectivele tale. Poate ca in ultima vreme ai pus aceste lucruri in umbra, insa le poti scoate la lumina!

Promite-ti tie ca nu vei face nimic care sa te puna in pericol! Ia acest angajament fata de tine! Poti sa o faci in scris, dandu-i forma unui contract cu propria persoana. Poti alege sa faci acest contract in prezenta cuiva (a unui psihoterapeut, a unui prieten, rude, etc),  astfel angajamentul tau sa creasca.

Fa distinctia intre ganduri si actiuni! Gandurile si comportamentele tale sunt doua lucruri diferite. Ajuta-te sa pui distanta intre gandurile legate de moarte si actiunile tale. Foloseste-te de ratiune pentru a te indeparta de gandurile negative!

Evita consumul de alcool sau droguri! Consumul acestora iti pot intensifica gandurile si impulsurile suicidaresi te pot face sa iei decizii pe care sa le regreti ulterior.

De asemenea, ai in vedere sa iti faci casa cat mai sigura pentru tine. Indeparteaza armele, pastilele si oricare alte mijloace care ar putea sa conduca la moarte (astfel vei putea preveni luarea unei decizii gresite in timpul unei crize).

Reaminteste-ti ca nu esti singur! Poti suna oricand la numarul pentru gestionarea crizelor suicidare: 0800801200

slider-telefoane
Rosu (Buroaga) Ionela

Rosu (Buroaga) Ionela – Psiholog

3.67 avg. rating (73% score) - 30 votes