Primele luni ale toamnei vin cu ploi, temperaturi scăzute, natură care se prăpădește în jurul nostru și astenia specifică, care marchează trecerea la un nou sezon: oboseală, somnolență, stres și dureri de cap.

Tristețea prezentă în zilele reci ale toamnei poate fi mai mult decât o dispoziție trecătoare. În unele cazuri, semnalează prezența asteniei. Pe măsură ce zilele devin mai scurte, sistemul imunitar pare să-și piardă din putere, ceea ce ne face să ne simțim epuizați și triști. Rezultatele asteniei sunt:

  • Insomnia
  • Depresia
  • Tulburări de memorie și lipsa puterii de concentrare
  • Fluctuațiile apetitului – ba mănânci foarte mult, ba foarte puțin

Simptomele asteniei au șanse să apară în prima luna de toamnă și, de obicei, durează până în ultimele zile de iarnă.

Nu există anumite criterii pentru declanșarea asteniei de toamnă și oricine poate să cadă drept victimă. Dar, anumite studii au arătat că persoanele care trăiesc în zone unde iarna zilele sunt foarte scurte, mai ales în rândul femeilor, această afecțiune se poate declanșa mai frecvent.

Cele mai comune simptome ale asteniei de toamnă

Cele mai comune simptome ale asteniei de toamna

Când vine vorba de diagnosticul asteniei de toamnă, acesta poate fi valid doar dacă persoana în cauză a avut aceleași simptome timp de trei sezoane la rând și dacă s-au observat îmbunătățiri la starea de sănătate a pacientului în perioada de primăvară și vară. Medicul specialist vă poate analiza stările și, de asemenea, vă poate supune la un test de sânge.

Cele mai comune simptome ale asteniei de toamna sunt:

  • Depresie cu apatie, subestimarea puterilor, vinovăție, nefericire
  • Anxietate reprezentată de imposibilitatea de a face față situațiilor stresante
  • Schimbări frecvente și subite de dispoziție (de obicei dintr-o stare extremă în alta)
  • Stări de letargie compuse din oboseală și incapacitate fizică de a face față activităților zilnice
  • Probleme de socializare, irascibilitate în interacțiuni cu alții și dorința de a te izola
  • Probleme sexuale exprimate prin absența libidoului

Cum prevenim astenia de toamnă

Cum prevenim astenia de toamna

Deși nu există pași universali valabili pentru a preveni astenia de toamnă, medicii specialiștii recomandă următoarele:

  • Încearcă să petreci cât mai mult timp în aer liber, chiar dacă vremea de afară nu este tocmai prielnică. Efectul luminii naturale, al soarelui, este foarte important deoarece stimulează secreția de serotonină-o substanță chimică secretată de creier care a fost găsită ca fiind importantă pentru sănătatea noastră mintală.
  • O dietă echilibrată care să includă suficiente minerale și vitamine este recomandată pentru a combate trecerea la noul sezon.
  • Exercițiile fizice cresc tonusul muscular și te pot face să te simți capabil și, într-un fel sau altul, mai puternic.
  • Interacțiunile sociale sunt importante iar izolarea nu trebuie să fie o soluție.

Iar când totul pare să nu mai aibă sens, trebuie să consulți un medic.

Cum tratăm astenia de toamnă?

Cum tratam astenia de toamna

Nu este nici o rușine că ai fost afectat de astenia de toamnă sau că ai momente depresive sau anxioase. Când ești răcit, te duci la doctor și-ți oferă tratamentul propice pentru afecțiunea diagnosticată – de ce ar fi diferit și la aceste tulburări de dispoziție/mintale?

Astenia de toamnă poate să declanșeze episodul depresiv, iar acesta, lăsat în pace, poate să evolueze și să creeze foarte multe situații neplăcute.  

Un medic specialist poate recomanda terapie cu medicație antidepresivă sau ședințe de psihoterapie. Se poate recomanda și ședințe cu lumină UV – acest tip de terapie utilizează o lampă specială care imită lumina naturală, iar rezultatele acestei metode pot să apară în 3 sau 4 săptămâni.

Echipa Depresiv.ro recomandă persoanei care se regăsește în aceste simptome să citească mai mult despre psihoterapie și chiar să urmeze un plan terapeutic.

Articol redactat de Mihai Bran, Medic Psihiatru si Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.