Copiii învață de la părinți prin a-i imita – cum să ții furculița în mână când mănânci, cum iți pui pantalonii pe tine și că nu e bine să vorbești tare când ești la film. Dar copii mai sunt martori și la cum reacționează părinții la situațiile normale care apar într-o zi la fel de normală, iar dacă părintele are o tulburare de anxietate, este foarte probabil ca odrasla să-și dezvolte una.

Copii se uită la părinți pentru a înțelege cum să interpreteze toate informațiile și evenimentele cu care sunt bombardați, iar dacă părintele pare constant anxios, copilul o să determine că o varietate de scenarii banale au un iz de pericol. E dureros să te gândești că în ciuda celor mai bune intenții, propagi anxietatea și stresul tău copilului.

Este foarte important ca atunci când copilul expune simptome și indicatori de anxietate să nu te panichezi și să te cufunzi în vinovăție – “Nu există nici un motiv să te pedepsești,” spune Dr. Jamie Howard, director al programului Stress and Resilience, din cadrul institutului Child Mind. “Te simți foarte prost că ai anxietate și nu e deloc ușor să-i pui stop.”

Transmiterea anxietății de la părinte la copil poate fi evitată!

Transmiterea anxietatii de la parinte la copil poate fi evitata

Poate să fie foarte dificil să comunici un sentiment seren și calm copilului când te chinui să reziști unui nou episod de anxietate – aici intervine îndrumarea unui psihoterapeut cu care stabilești strategiile specifice personalității tale, dar și implementarea de noi modalității de a face față stresului și a crește calitatea vieții. Pe măsură ce înveți să-ți tolerezi mai bine nivelul de anxietate, copilul, la rândul său, o să învețe din comportamentul tău cum să facă față situațiilor de incertitudine sau îndoială.

Este foarte dăunător pentru ambele părți dacă părintele decide să-și suprime în totalitate anxietatea și emoțiile. Ce trebuie făcut – sănătos și chiar recomandat de către psihoterapeuți – este ca părintele să-i explice fiului/fiicei de ce a reacționat în felul care a reacționat.

Să spunem că ți-ai pierdut cumpătul într-o dimineață fiind prea îngrijorat că nu poți să-ți duci copilul la școală la timp și că o să ai tot programul decalat. Mai târziu, când lucrurile s-au calmat complet, poți să începi să-i povestești de ce erai frustrat și foloseai un ton mai autoritar – puteți să vorbiți și despre diverse modalități de a gestiona stresul (țipatul nefiind una dintre cele recomandate), sau să stabiliți noi moduri de a fi siguri că sunteți gata cu toții la timp.

În felul acesta, vorbind despre anxietate, copilul înțelege că îi este permis și are dreptul să se simtă stresat, dar și că există căi de a se menaja. Ca părinți, simțim nevoia să ne protejăm copii de tristețe, nervi și anxietate prin a nu le explica de ce am avut anumite reacții sau prin a le nega lor sentimentele – un “Nu ai voie să fii supărat!” răspicat poate avea impact pe termen lung, dacă comanda se repetă. De asemenea, refuzul de a avea acest discurs îi poate face pe cei mici să înțeleagă că nu există vreo modalitate de a gestiona aceste emoții cât se poate de normale.

Dar este foarte important de menționat și că există o posibilitate de a moșteni aceste tulburări – aproximativ 30-40% din variabilitate este legată de factorii genetici, conform psihologului Amy Przeworski, PhD, profesor asistent în departamentul Științelor Psihologice din cadrul universității Case Western Reserve, Cleveland.

În primul rând, asigură-te că tu ești okay!

Asigura-ti tratamentul pentru anxietate

Mersul la psihoterapeut este natural în momentul în care te simți supraîncărcat – dacă ai avea probleme cu piciorul, nu te-ai duce la doctor? Pe lângă tratamentul pe care ți-l poate recomanda un specialist (fie psihiatru sau psihoterapeut), poți să-ți faci un așa-zis plan de atac la care să te gândești activ.

Când simți că ești prea stresat, că se apropie un episod de anxietate, încearcă să:

  • Îți menții mintea și mâinile ocupate cu altceva – o poveste sau o jucărie.
  • Mergi la o plimbare scurtă – aerul curat și faptul că te pui în mișcare ajută întotdeauna.
  • Îți faci un ceai de tei – nu doar că are componente care te calmează dar și efectul placebo îți dă un impuls pozitiv.

Articol redactat de Mihai Bran, Medic Psihiatru si Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.