Ai observat schimbări negative în felul în care te comporți în ultima vreme. Ai devenit mai trist și fără speranță pentru viitor, iar activitățile/hobby-urile care înainte te stimulau pozitiv sunt acum nu doar plictisitoare, dar parcă te seacă și de energie. Sună a depresie, nu? Dar, câteodată te simți tulburat și îngrijorat fără să ai vreun motiv anume. Semne ale anxietății, nu?  

Depresia și anxietatea apar deseori împreună – faptul că ești deprimat te face să te simți anxios, iar anxietatea te face să te simți deprimat. Scala HADS este primul pas în drumul spre a obține răspunsuri – durează 5 minute și poți să te autoevaluezi chiar acum!    

Dacă ai primit confirmarea că ai depresie și anxietate, nu doar de la scala HADS ci și de la un medic specialist, nu trebuie să te sperii. Există numeroase metode pentru a trata depresia și anxietatea, iar cel mai important lucru de ținut minte este că cele două tulburări mintale se pot trata în timp.   

Echipa Depresiv.ro are câteva sfaturi pentru cei care trec prin momente grele.  

1. Trebuie să faci mișcare

Fa miscare constant ca sa combati episodul depresiv

Este o metodă dovedită de a-ți stimula buna dispoziție, benefică atât pentru corp, cât și pentru minte. Dacă faci sport într-un mod regulat, între 3 și 5 ori pe săptămână, poți să-ți îmbunătățești stima de sine – această activitate este considerată de către specialiști una dintre metodele cheie de tratament pentru cei care au fost diagnosticați cu depresie ușoară și chiar avansată.

Chiar și o plimbare scurtă îți poate aduce suficiente endorfine pentru a-ți face ziua mai bună!

2. Învață tehnici de relaxare

Invata tehnici de relaxare ca sa combati episodul depresiv

Yoga se recomandă din ce în ce mai mult pentru a reduce stresul, a creste durata stării de relaxare și a îmbunătăți viața oamenilor cu anumite afecțiuni medicale, precum depresia și anxietatea.

Chiar și 5 minute pe zi alocat meditației poate să facă minuni-mai exact, poate să-ți ușureze starea de spirit și să-ți calmeze anxietatea. Urmărește 3 pași simpli pentru a medita:  

  • Concentrează-te pe respirație.
  • Construiește-ți  în minte o imagine frumoasă, care îți dă speranță.
  • Repetă cuvinte simple, sau mantre, cum ar fi “fericire” sau “OM”.

3. Mănâncă mai sănătos

Mananca mai sanatos ca sa combati episodul depresiv

Când suntem prost dispuși, tindem să mâncăm foarte multe dulciuri sau fast-food. Încearcă să te ferești de alimente care conțin zahăr, cofeină sau alcool – acestea îți pot da ziua peste cap.

Umpleți farfuria cu fructe și legume și nu uita să mănânci (orice fel de) pește – “Există studii care au observat incidență redusă a depresiei la cei care au un consum ridicat de pește, ceea ce poate indica o relație de cauzalitate între consumul de pește și depresie,” spune Fang Li, cercetător la departamentul de epidemiologie și statistici de sănătate din cadrul Colegiului Medical de la Universitatea Qingdao, China.   

4. Organizează-te

Organizeaza-te ca sa combati episodul depresiv

Orice spațiu pe care-l folosești, fie el fizic sau virtual, are un impact asupra stării de bine. Încearcă să-ți faci curat prin casă și chiar în inbox. Dacă ai o listă cu lucruri pe care vrei să le faci, dar tot le amâni, “acum” este întotdeauna momentul perfect pentru a începe, iar “mâine” va fi mereu un obstacol pentru lucrurile pe care vrei să le faci cu adevărat.   

5. Fii creativ

Fii creativ ca sa combati episodul depresiv

Ești un om creativ, dovadă sunt gândurile negative și anxietatea care îți apare în decursul zilei. Această atenție trebuie canalizată spre lucruri mai constructive. Ken Braslow, medic psihiatru, recomandă pacienților să consume artă, orice formă de artă – poezie, muzică, fotografie, design; și după, la rândul lor, să creeze artă așa cum simt ei.

6. Mergi la terapie

Mergi la terapie ca sa combati episodul depresiv

Ai nevoie de recomandările unui specialist pentru a te trata. Cu un psihoterapeut poți să-ți faci un plan pentru a trata anxietatea și depresia – dar este nevoie de implicarea și încrederea pacientului în metodele alese.  

Câteva tipuri de terapie care te pot ajuta sunt:

  • Terapia cognitiv comportamentală – te ajută să-ți ajustezi gândurile și acțiunile conform situațiilor în care te afli.
  • Terapia interpersonală – te ajută să comunici mai sănătos cu cei din jur.
  • Terapia bazată pe rezolvarea problemelor – îți oferă abilitatea de a-ți gestiona simptomele mai bine.

Articol redactat de Mihai Bran, Medic Psihiatru si Psihoterapeut.

Uneori depresia sau tulburările de anxietate pot trece neobservate. Nu aștepta prea mult. Testează-te acum!
*Scala HADS este un instrument de screening validat științific.